11 feb
  • By Jana Jurcova
  • Cause in

Zachovaj rozvahu: Ako sa vyhýbať hnevlivým reakciám

Mal si niekedy v sebe ten „ohnivý pocit“ a pritom si sa snažil zachovať rozvahu? Na negatívne texty, e-maily či komentáre na facebooku reaguješ impulzívne namiesto toho, aby si zachoval pokoj a premyslel si svoje reakcie? Možno si myslíš, že svoj hnev nedokážeš udržať pod kontrolou, no škodí to tvojmu celkovému zdraviu aj tvojmu uzdravovaniu sa zo závislosti. Keď dovolíme, aby sa z malých problémov stali oveľa väčšie, než je potrebné, vpúšťame tým do života zbytočný stres. Takýto stres môže viesť k rôznym problémom a ak si nedáme pozor, môže dokonca spôsobiť recidívu.

Nedávne výskumy ukazujú, že dôvod, prečo niektorí ľudia okamžite reagujú podráždene – nazývajú to „ohnivé poznanie“ – je, že takéto prudké rozrušenie môže viesť k impulzívnemu neurologickému rozhodovaniu. Amygdala, ktorá spracováva naše emócie, pri vzniku napätých či stresujúcich situácií reaguje tak, akoby nám náš mozog „uniesla“. To spôsobuje, že naše reakcie sú okamžité a vysoko emocionálne a tie časti mozgu, ktoré využívajú logiku, nemajú šancu dôkladne danú situáciu zhodnotiť.
Je to zložitý cyklus, v ktorom dotyčný ľahko uviazne. Hoci je ťažké odučiť mozog od starých návykov, zámernou pozornosťou a záväzkom je možné mozog preprogramovať. Je veľmi dôležité zmeniť túto tendenciu a reagovať novým spôsobom – odpoveďou namiesto reakcie. Reakcia je reflex, ktorý spôsobuje, že sa ľudia dostávajú do problémov, či sa jedná o bitku v bare alebo o podľahnutie závislosti. Pamätaj, že hnev a závislosť idú obyčajne ruka v ruke.
Tipy na ovládanie hnev
Tu je niekoľko tipov, ktoré ti môžu pomôcť vyhýbať sa takýmto prudkým reakciám:

1. Nauč sa ako funguje amygdala: Ak si budeš uvedomovať, čo sa deje v tvojom mozgu – čo spôsobuje, že chceš okamžite neadekvátne a extrémne reagovať, si o krok bližšie k ovládaniu tohto problému.

2. Udržiavaj odstup: Dobrý spôsob ako zaistiť, že budeš odpovedať namiesto toho, aby si reagoval, je zachovať si určitý odstup od danej situácie skôr, než na ňu odpovieš. Môže to byť niečo celkom jednoduché – napríklad napočítať do 10 alebo sa pred urobením rozhodnutia dobre vyspať.

3. Medituj: Snaž sa nájsť spôsob, ako urobiť súčasťou svojho života meditáciu (rozjímanie, uvažovanie). Či budeš meditovať ráno, po práci alebo v sprche, pomôže ti to urobiť súčasťou svojho života zámerné uvažovanie. Ak dokážeš posilniť tieto svoje zručnosti, pomôže ti to aj pri robení všetkých tvojich rozhodnutí. V spätnom pohľade sa ti „ohnivé reakcie“ nebudú zdať ako veľký problém, no takéto reakcie ťa časom pohltia. Tým, že budeš svoje záchvaty hnevu kontrolovať a tým im vlastne budeš aj predchádzať, prevezmeš kontrolu aj nad tým, aby bola tvoja myseľ pokojná.

https://www.soberrecovery.com/recovery/how-to-avoid-hot-cognition-responses-and-keep-your-cool/