06 aug
  • By Jana Jurcova
  • Cause in

Šesť jednoduchých spôsobov ako počas leta zostať hydratovaný

Keďže leto je v plnom prúde a teploty stúpajú, opäť si pripomíname aké je dôležité, aby sme mali dostatok tekutín a udržiavali sa v dobrom zdraví. No vieš, že správna hydratácia je obzvlášť dôležitá počas prvých štádií uzdravovania?

Keďže sa naše telo skladá prevažne z vody, správne fungovanie všetkých našich buniek závisí práve od nej. Voda a elektrolyty sú potrebné k tomu, aby v tele efektívne cirkulovala krv, aby bola správna regulácia telesnej teploty a krvného tlaku a aby naše kĺby mali dostatok maziva. Dostatočný príjem tekutín je takisto nevyhnutný pre kognitívne funkcie. Voda je nevyhnutná pre to, aby sme vôbec prežili. Takže koľko jej vlastne potrebujeme?

Odborníci na zdravú výživu odporúčajú každý deň vypiť polovičnú hodnotu našej hmotnosti v uncách. Napríklad ak vážiš 200 libier (asi 90 kg), potrebuješ vypiť 100 uncí (asi 2,5 litra) vody (1 unca je asi 0,03 l). No súvisí to aj s tým, aké robíš aktivity, aké je ročné obdobie a aký je tvoj zdravotný stav.

Prečo je hydratácia na začiatku udravovania taká dôležitá?

Keď sa telo zbavuje toxických látok a zvyšných odpadových produktov, ktoré v tele zostali po dlhodobom užívaním alkoholu či iných látok, je na to potrebné väčšie množstvo tekutín. Proces detoxifikácie pridáva ďalšiu námahu už aj tak vystresovanému človeku, ktorý musí znášať toľko veľa zmien. Keď sa vytvárajú nové návyky, vrátane správnej výživy, spánku a cvičenia, je potrebná optimálna hydratácia.

Primeraná hydratácia takisto zabezpečuje vstrebávania živín rozpustných vo vode a taktisto pomáha pri zažívaní a preprave kyslíka do buniek. Takisto pomáha predchádzať zápche, hemoroidom, svalovým kŕčom, bolestiam hlavy a infekciám močového mechúra.

Adekvátna hydratácia zvyšuje úroveň kyslíka v krvi, pomáha ľahšie spaľovať tuk a mení ho na energiu. Na začiatku uzdravovania je tvoja úroveň energie dôležitá pre zvládanie všetkých zmien v životnom štýle, ktoré prežívaš.

Si dehydrovaný?

Dehydratácia je strata vody a elektrolytov a mnohí z nás sú chronicky dehydrovaní bez toho, aby to vôbec vedeli. Ak trpíš dehydratáciou, možno máš sucho v ústach, si bez záujmu, máš závrate, bolesti hlavy a búšenie srdca. K miernej dehydratácii dochádza už pri minimálnej strate telesných tekutín, takže je dôležité byť proaktívny a v každom ročnom období prijímať dostatočné množstvo tekutín.

Tvoja krv aj mnohé iné telesné tekutiny sa skladajú z vody a keď si dehydratovaný, sú hustejšie. Znamená to, že vtedy nedokážeš prijímať potrebné množstvo kyslíka a výživné látky v tele necirkulujú tak efektívne, čo spôsobuje, že si unavený a spomalený.

Ako zostať hydratovaný
1. Stále maj pri sebe fľašu s vodou. Zvykni si na to a počas dňa do nej dopĺňaj vodu. Pred každým jedlom vypi niekoľko pohárov a takisto si daj pár pohárov hneď ráno, keď sa zobudíš. To ti pomôže doplniť tekutiny, ktoré si stratil počas noci. Napi sa skôr, než budeš pociťovať smäd, keďže ten je často prvým znakom dehydratácie a môžeš si ho zmýliť s hladom. Spočiatku ti môže pomôcť aj aplikácia, ktorá ti pripomenie, že sa máš napiť.

2. Obmedz množstvo dehydratujúcich jedál/nápojov. Nemusíš si odoprieť rannú šálku kávy, ale počas dňa obmedz príjem kofeínu, keďže ten má močopudné účinky, čo zapríčiňuje ďalšiu stratu tekutín počas dňa. Ak ťa prepadne popoludňajšia únava, vymeň svoj kofeínový nápoj za niekoľko pohárov osviežujúcej studenej vody. Vyhýbaj sa nápojom, kde je spracovaný cukor. Chuť na cukor môže byť počiatočným znakom dehydratácie, no takisto môže predstavovať určité nebezpečie pre tých, čo sa uzdravujú. Namiesto cukru si daj radšej vodu, ktorá ti pomôže zbaviť sa tejto chute.

3. Vychutnávaj si jedlá bohaté na vodu. Stále maj po ruke ovocie a zeleninu bohaté na tekutiny ako je melón, pomaranče, jahody, uhorky či cukety. Šalát a špenát tvorí takmer zo 100 percent voda. Pridaj k nim zeler, paradajky, uhorky a brokolicu a urob si zdravý šalát. Okrem toho sú tieto jedlá plné vitamínov, vlákniny a antioxidantov. Ovocie si môžeš pribaliť aj k obedu, aby si mal niečo zdravé aj popoludní.

4. Monitoruj svoj moč. Keď sa tvoje telo prispôsobuje novému triezvemu životnému štýlu, resetuje sa a dá ti vedieť, či si dehydratovaný. Moč, ktorý je svetložltý alebo má slamovú farbu znamená, že si dobre hydratovaný. Ak je tmavohnedý a koncentrovaný, si dehydratovaný. Postupne sa naučíš, koľko vody potrebuješ a toto je jeden z najlepších spôsobov jej monitorovania. Pre chronicky dehydrovaných ľudí nie je neobvyklé, že trpia chronickými infekciami močových ciest. Ak je tvoj moč zakalený alebo zapácha alebo ak máš bolesti či pálenie pri močení, ihneď vyhľadaj lekársku pomoc. Tieto infekcie môžu spôsobiť aj zmätok či halucinácie a to najmä u starších ľudí.

5. Osviež si svoju vodu. Aby to nebolo také nudné, pridaj do vody nejaké príchute. Vyskúšaj trochu ovocného džúsu alebo si do nej daj plátky čerstvého ovocia. Citróny, limetky a uhorky pomáhajú aj pri procese detoxifikácie. Z čerstvej ovocnej šťavy si urob ľadové kocky a pridaj si ich do vody. Buď tvorivý!

6. Popíjaj kokosovú vodu. 100%-ná kokosová šťava má veľmi silné hydratačné účinky a obsahuje prirodzené cukry, minerály a elektrolyty. Je plná draslíka a pomáha vyvážiť úroveň sodíka a takisto je ideálna pre obdobie po cvičení, kedy poskytuje dobrú hydratáciu. Oxidanty v nej obsiahnuté a alkalické zložky podporujú ostraňovanie škodlivých toxických látok a baktérií z tvojej pečene. Keď budeš počas leta cestovať, nezabudni si so sebou vziať kokosovú vodu.

Tvoje nové hydratizujúce návyky sa pre teba stanú prirodzené, keď začneš pociťovať okamžité výhody detoxifikácie a budeš správne hydratovaný.
Zdvihni pohár s chladnou životodárnou vodou a pripi si na svoje dobré zdravie!

https://www.soberrecovery.com/recovery/6-simple-ways-to-stay-hydrated-this-summer/