21 okt
  • By Jana Jurcova
  • Cause in

Zvládanie sezónnej afektívnej poruchy

Opäť je tu ten čas v roku. Listy opadávajú, vyťahujeme zimné svetre a pijeme horúcu čokoládu. Väčšine ľudí nevadia chladné, kratšie jesenné a zimné dni a prechod medzi sezónami zvládajú bez problémov. No u niektorých môže nedostatok svetla a vitamínu D zo slnka spôsobiť spúšť a zapríčiniť sezónnu afektívnu poruchu. A pre tých, ktorí sa uzdravujú, môže tento čas v roku pridať ešte ďalší stres k už aj tak pomerne náročnému obdobiu.

Čo je sezónna afektívna porucha?
Je to porucha nálady, ktorá ďaleko prevyšuje len nejaké melancholické pocity a u niektorých ľudí môže vyvolať nebezpečnú a silnú depresiu. Lekári a výskumníci poukazujú na to, že k najpravdepodobnejším príčinám tejto poruchy patrí nerovnováha medzi neurotransmitermi súvisiacimi s náladou.

Rozvrat serononínu a melatonínu spôsobuje nerovnováhu v dennom rytme, ktorý je nevyhnutný pre reguláciu spánku, nálady, energie a hmotnosti. Keď je menej slnečného svetla, u ľudí s touto poruchou sa produkuje príliš veľa melatonínu, ktorý navodzuje spánok a príliš málo serotonínu, ktorý vyvoláva dobré pocity.

Táto diagnóza sa stanovuje potom, keď sa príznaky klinickej depresie objavujú pravidelne v rovnakom čase každý rok v priebehu dvoch alebo viac rokov za radom. Príznaky sa začínajú prejavovať na začiatku jesene a obyčajne odoznievajú na jar. Hoci sa to stáva zriedkavo, táto sezónna depresia môže ľudí ovplyvňovať aj počas letných mesiacov. Viac sa prejavuje u žien než u mužov a typicky sa začína spúšťať v mladej dospelosti.

Rizikové faktory
Tí, ktorí už trpia depresiou či bipolárnou poruchou, sú vo zvýšenom riziku na ochorenie touto poruchou. Ďalším rizikom je život v oblastiach, kde slnko nesvieti počas celého roka. Nedostatok slnečného svetla spôsobuje zníženú úroveň vitamínu D, čím klesá úroveň seronotínu, čo následne vedie k depresii. Mnohí z nás majú nízku úroveň vitamínu D, hoci netrpíme touto poruchou, preto je vhodné dať si každý rok skontrolovať jeho úroveň.

Príznaky
Príznaky môžu byť mierne až silné. Ak si myslíš, že by si mohol trpieť touto poruchou, najlepšie je ihneď vyhľadať lekársku starostlivosť. Nečakaj na tú najhoršiu zimu, kedy sa ocitneš v kríze. Tí, ktorí trpia touto poruchou, sú ohrození samovraždou (ako pri bežnej depresii).

Medzi bežné príznaky patrí: málo energie, problém so sústredením, zvýšená úzkosť, vyčerpanosť, väčšia chuť do jedla (najmä na cukor a karbohydráty), izolácia od priateľov a rodiny, problémy so spánkom alebo nadmerný spánok, myšlienky na smrť alebo samovraždu, podráždenosť, nárast na hmotnosti.

Liečba
Existujú štyri hlavné typy liečby vrátane terapie svetlom, liekov, terapie rozhovorom a doplňovania vitamínu D. Obyčajne je efektívne, ak sa tieto druhy liečby kombinujú.
Pri každodennom používaní terapie svetlom sú na základe odozvy pacientov dobré výsledky. Svetelné body (obsahujúce 10 tisíc luxov svetla) pomáhajú stimulovať prirodzené slnečné svetlo. No na rozdiel od prirodzeného slnečného svetla táto terapia neposkytuje vitamín D. Pri zakúpení týchto boxov dbajte na to, aby nevyžarovali ultrafialové lúče. Čo sa týka dĺžky času tejto terapie, dbajte na usmernenie svojho lekára.

Ak pretrvávajú závažné a dlhodobé príznaky, môže byť potrebné pridať aj lieky a terapiu rozhovorom. Je dôležité pamätať na to, že liečba je rôzna a niektoré prípady môžu byť zložitejšie a to najmä vtedy, ak sú pridružené aj iné duševné diagnózy, aktívna závislosť či duálne diagnózy.

Je to tvoja prvá jeseň/zima, čo si triezvy? Buď proaktívny a stanov si nejaké bezpečnostné pravidlá, ktoré ti môžu pomôcť ochrániť sa pred nadmerným stresom. Rozpoznaj potenciálne neliečené príznaky tejto poruchy skôr, než ťa ohrozí a budeš čeliť možnej recidívy.

Zvládanie sezónnej afektívnej poruchy
Zápasil si v minulosti s touto poruchou? Všimni si, čo ti pomáhalo alebo čo potrebuješ vo svojom liečebnom pláne aktualizovať. Rozprávaj sa s inými ľuďmi, ktorí sa uzdravujú a zdieľajte sa so stratégiami ako zvládnuť jeseň, zimu a hektické sviatky.

Tu je niekoľko ďalších tipov: udržiavaj pravidelný spánok a cvičenie, jedz vyváženú stravu bohatú na komplexné karbohydráty a vitamín D, vyhýbaj sa spracovanej strave a rafinovaným cukrom, rovnako dôležitá je aj správna hydratácia, naplánuj si výlet do destinácie, kde svieti slnko, venuj sa zimným športom ako je lezenie alebo chodenie na snežniciach, vyskúšaj nové fines alebo jógu.

Ak si náchylný na izoláciu a pospávanie, požiadaj priateľa alebo niekoho z rodiny, aby na teba dohliadal a stretával sa s tebou na kávu. To, čo je najdôležitejšie je, aby si požiadal o pomoc, ak to potrebuješ. A pamätaj, že jar je vzdialená len na jedno ročné obdobie.

https://www.soberrecovery.com/recovery/sad-coping-with-seasonal-affective-disorder/