21 nov
  • By Jana Jurcova
  • Cause in

Tipy pre stanovenie hraníc, keď znova nadväzuješ spojenie so svojimi blízkymi

Sviatky sú pre mnohých ľudí radostným obdobím, plným zábavy a radosti, keď trávia čas so svojimi rodinami a oslavujú ich. Pre niektorých môžu byť pripomienkou výzvy udržať si triezvosť, keď tí, ktorí vedú triezvy životný štýl čelia sviatočným stresorom v podobe rôznych večierkov, konzumácie alkoholu a opätovným spájaním sa s priateľmi a rodinou.

Jedna z najdôležitejších vecí, ktorú v tomto čase môžeme robiť, je pamätať na to, že máme hranice a že je naším právom ich posilňovať a uplatňovať. Počas sviatkov je jednou z našich priorít v triezvosti schopnosť zvládať stretnutia a oslavy, v centre ktorých je alkohol, bez nutkania piť a odísť z akejkoľvek situácie, ktorá by pre nás mohla byť spúšťačom alebo v ktorej by sme sa cítili nepríjemne.

Spúšťačom môžu byť členovia rodiny a to najmä vtedy, keď sa nám odcudzili a na rodinnom stretnutí sa s nimi vidíme po prvý raz. Môže to byť takisto zápas o zvládanie kontaktov s členmi rodiny, ktorí môžu byť intoxikovaní.

Ako sa teda vzhľadom k všetkému vyššie uvedenému môžeme opäť spojiť so svojimi blízkymi a zároveň si voči nim stanoviť hranice?

Stanovenie hraníc

Po prvé je v poriadku, keď sa s nimi nebudeš rozprávať o ničom, čo pre teba nie je príjemné. Ak by otvorili niečo, o čom nie si pripravený hovoriť, môžeš im to dvorilo povedať a zmeniť tému. Snaž sa povedať niečo ako: „O tom ešte nie som pripravený hovoriť“ alebo dodať: „Možno niekedy v budúcnosti si môžeme sadnúť a prebrať to“.

Ak vidíš, že niekto z členov rodiny príliš veľa pije, je tiež v poriadku udržiavať si od neho odstup, kedykoľvek sa to dá. Keď ti ponúknu pohárik, zdvorilo odmietni bez toho, aby si si myslel, že to musíš nejako vysvetľovať. Nemusíš uvádzať nijaký dôvod, prečo nepiješ alebo prečo si triezvy. Ak nejaký člen rodiny o tvojej situácii nevie, môžeš sa rozhodnúť, že im to povieš alebo si to necháš na inokedy.

Ak je rozhovor nepríjemný alebo mení smer k otázkam o tvojej triezvosti alebo o dňoch aktívnej závislosti a je to niečo, o čom nechceš hovoriť, jednoducho sa ospravedlň.

Prevencia recidívy

Bez ohľadu na to, ako dlho sa uzdravuješ – či je to rok alebo 30 rokov – je tiež v poriadku odmietnuť pozvánky na rodinné stretnutia, kde sa pije. Nie je dôvod, aby si sa cítil vinný kvôli tomu, že sa o seba staráš a že dávaš na prvé miesto svoju triezvosť.

Na oslave môžu byť členovia rodiny, s ktorými si sa dlho nerozprával alebo s ktorými máš kvôli alkoholu či drogám poškodené vzťahy. Ak sa rozhodnú nerozprávať sa s tebou alebo naďalej byť vo vzdore, rešpektuj ich rozhodnutie udržiavať si svoje hranice a nedovoľ, aby to ovplyvnilo tvoju triezvosť alebo ťa to emocionálne zneistilo. Niektorí ľudia jednoducho potrebujú viac času.

Nikdy sa neboj povedať vlastný názor či komunikovať to, čo potrebuješ. S trpezlivosťou, láskou a postupom času sa všetky vzťahy môžu opäť uzdraviť.

https://www.soberrecovery.com/recovery/tips-for-setting-boundaries-when-reconnecting-with-loved-ones/